Schrijfmotoriek

Schrijfmotoriek, wat is dat?

Kinderen kunnen eerder swipen dan schrijven, opzich logisch. Vrijwel ieder huishouden heeft wel een tablet of telefoon in huis waar leuke filmpjes op games op staan voor hun kind. Swipe motoriek is toch echt even anders dan schrijfmotoriek. De motoriek van kinderen ontwikkelt zich niet op basis van het vorderen van hun leeftijd maar vooral door het vele uren oefenen van een activiteit. Je kan je dan dus voorstellen dat, wanneer je een activiteit als schrijfmotoriek moet ‘delen’ met makkelijkere activiteiten als bijvoorbeeld swipen, je een stuk minder uren oefent op schrijven.

Schrijfmotoriek is iets wat vrij complex in elkaar zit, het omvat o.a.:

  • Fijnmotorische vaardigheden
  • Fysieke vaardigheden (goed kunnen zitten, genoeg kracht hebben etc.)
  • Motorplanning
  • Samenwerking van de hersenhelften
  • Concentratie

Er zijn dus veel verschillende levels waar een schrijfprobleem zich kan voordoen. Soms is het maar op één level en soms doet het zich voor op meerdere levels. Dat is iets wat ik als kinderfysiotherapeut als eerste uitzoek door middel van oefeningen en testen.

Het belang van goed kunnen schrijven

Ik hoor je denken; Maar waarom moeten kinderen nou nog leren schrijven wanneer alles tegenwoordig geautomatiseerd is? Stiekem gebruiken we onze schrijfvaardigheid erg veel in het dagelijks leven, denk aan: even een boodschappenbriefje schrijven, een formulier invullen, notities maken op school en ga zo maar door. Schrijfmotoriek speelt ook een belangrijke rol bij het leren lezen. Het schrijven van letters zorgt er bijvoorbeeld voor dat letters tijdens het lezen beter herkend worden.

Mogelijke zichtbare signalen dat een kind moeite heeft met schrijfmotoriek zijn:

  • Een gespannen of krampachtige schrijfhouding
  • Slordig of onleesbaar schrijven
  • Langzaam schrijven
  • Een verkeerde penvatting
  • Onregelmatig letterspoor of grootte

Een probleem in de schrijfmotoriek wordt vaak pas vanaf groep 4 ontdekt omdat in die klas het schrijfwerk steeds belangrijker wordt. In groep 3 wordt het vaak nog even aangezien en in groep 1 en 2 wordt er vooral aandacht besteedt aan voorbereidende schrijfmotoriek.

Tip: Gebruik driekantige potloden bij het kleuren en (leren) schrijven. Persoonlijk ben ik erg fan van deze potloden van Stabilo, deze houden fijn vast en geven goed kleur af zonder hard te moeten moeten drukken op het papier.

Schrijfmotoriek

Kinderfysiotherapie voor schrijfmotoriek

Wanneer kies je er nou voor om naar een kinderfysiotherapeut te gaan voor ondersteuning bij de schrijfmotoriek van je kind? Het beste is om direct aan de bel te trekken wanneer er sprake is van bovenstaande situaties. Hoe jonger de schrijfmotoriek ondersteund wordt hoe makkelijker er nog iets aan te passen valt. Door middel van gerichte oefeningen kan er veel verbeterd worden aan de snelheid, netheid en schrijfhouding van een kind.

Een kinderfysiotherapeut onderzoekt de schrijfmotoriek, bepaalt waar het probleem ligt en zal samen met kind, ouders en leerkracht een plan opstellen om ervoor te zorgen dat je kind weer zonder problemen kan schrijven.

Wil je een afspraak maken? Klik dan hier.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

×