Je oudste kind heeft een uurtje buiten gespeeld. Bij thuiskomst zit er een gat in zijn broek en hij zit onder de modder. Wanneer je jongste buiten speelt zorgt hij ervoor dat hij vooral niet vies wordt en in de zandbak? Alsjeblieft niet zeg!
Dit is een alledaags voorbeeld van verschillen in de verwerking van prikkels. Wat voor het ene kind prima aanvoelt kan het andere kind als te heftig ervaren. En dat is helemaal prima! Maar hoe zit dat nou precies?
Zintuiglijke prikkelverwerking
Sensorische informatieverwerking wordt ook wel prikkelverwerking genoemd. Dat klinkt misschien spannend maar het is iets wat bij iedereen de hele dag door gebeurt: Iemand praat tegen je en je draait je hoofd richting die persoon en luistert. Of iemand praat tegen je en je hoort het niet waardoor er juist niks gebeurt, de prikkel komt niet eens binnen of hij komt wel binnen maar wordt niet verwerkt tot een gangbare reactie.
Prikkels worden waargenomen door onze 7 zintuigen: horen, zien, voelen, proeven, ruiken, evenwicht en lichaamswaarneming (b.v. het voelen in welke stand je arm staat). Al deze zintuigen werken constant met elkaar samen en zorgen voor een reactie op de prikkel.
Omgaan met prikkels
Een normale verwerking van deze prikkels zorgt ervoor dat een kind goed kan leren en ontwikkelen. Soms is het zo dat een kind moeite heeft met het registreren of verwerken van prikkels. De prikkels komen te sterk of juist minder sterk binnen waardoor het kind de omgeving anders waarneemt en dus anders reageert dan andere kinderen. Dit kind valt op door zijn gedrag of beweging, het kind ervaart de wereld letterlijk anders waardoor het logisch is dat het zo reageert. Vaak wordt dit gedrag niet begrepen of verkeerd geïnterpreteerd door zijn omgeving en dat is jammer!
In deze huidige drukke maatschappij is het logisch dat de prikkelverwerking een grote impact heeft op een kind. Het kind moet met al deze prikkels leren omgaan en dat gaat niet altijd vanzelf. Als sensorische informatie verwerkings therapeut kan ik je helpen bij het ontrafelen van het zintuigsysteem van je kind. Waarom reageert je kind zo boos, waarom kan het zich niet concentreren, waarom zit hij zo te wiebelen in de klas, is hij hyperactief of juist niet alert? Dat zijn nog maar een paar voorbeelden van gedrag passend bij een stoornis in de verwerking van zintuiglijke prikkels.
Kinderfysiotherapie
Wat kan je hier nou eigenlijk mee doen? Door een soort blauwdruk te maken van de zintuiglijke prikkelverwerking van jouw kind gaan we samen op zoek naar een manier om jouw kind en zijn omgeving hierin te helpen. Dit kan o.a. bestaan uit het aanleren van strategieën hoe met bepaalde prikkels om te gaan, het oefenen met prikkels en met het informeren van de omgeving (b.v. ouders, leerkracht, trainer)
Binnenkort zal ik dieper ingaan op de verschillende aspecten van sensorische informatieverwerking.